top of page
  • lotteadriaans

De tuinen van Afrika

Bijgewerkt op: 24 dec. 2020

Inmiddels alweer 6 dagen verder en heel wat kilometers achter de rug. Man man man wat genieten wij van onze trip. Maandag 4 maart tuffen we s'ochtends om 8 uur weg uit Bontebok National Park, op weg naar de bewoonde wereld. Na een ritje van ongeveer 3,5 uur komen we aan in Knysna waar we besluiten om meteen te gaan lunchen bij het East Head café op aanraden van meerdere mensen. Fantastisch mooie plek met uitzicht over de baai en heerlijke vis. Super vers allemaal en t kost echt geen drol. Wat wil een mens nog meer. We worden aangezien voor bekende Nederlanders door een Nederlands stel wat achter ons zit omdat ze ons herkennen. Wat blijkt, het is de mentor van Ties die hem heeft begeleid met zijn afstuderen, hoe grappig. Lieve mensen en super leuk om even bij te kletsen na 11 jaar. Na onze overheerlijke maaltijd rijden we richting onze lodge. Een hele mooie fijne plek. Grote tuin, mooi zwembad en een heel mooi en leuk huisje met veranda. Hidde vind het een gezellig huisje. De middag chillen we bij het zwembad en de avond gaan we bij het waterfront een hapje eten. Dag 2 in Knysna besluiten we om richting plettenbergbay te rijden op aanraden van de eigenaar van de B&B. Allereerst stoppen we bij een olifanten opvang waar we een rondleiding krijgen en daarna samen met de olifanten gaan lopen. Hidde vind het in t begin een beetje spannend zegt ie maar daarna knuffelt hij de olifanten plat. Heel bijzonder om zo dichtbij deze reuze dieren te staan. Het lijkt ook dat ze heel erg goed worden verzorgd, dat is fijn. Daarna rijden we naar natures valley om lekker te plonzen in het heerlijke water. Hele mooie plek met parelwitte stranden en een hele ruige zee. Gelukkig ook een lagoon waar Hidde lekker vrij kan spelen en spartelen. Onze buikjes rammelde een beetje en daarom besluiten we naar Bramin wine estate te gaan om daar lekker te lunchen. Kijk dat zijn nog eens toffe tips. Heerlijke plek met lekker eten en mooi uitzicht op de wijnvelden. Hidde doet heerlijke een middag slaapje zodat papa en mama lekker kunnen eten en drinken. Eind van de middag weer richting het zwembad en s'avonds weer lekker eten. Woensdag 6 maart zouden we doorrijden naar baviaanskloof om daar twee nachten te verblijven. Na ons heerlijke ontbijtje rustig aan onze spullen gepakt en besloten om nog een kopje koffie te gaan drinken bij een leuk tentje. Bij het uitchecken reageert de eigenaar van onze lodge heel heftig op onze plannen richting baviaanskloof. Niet te doen met kleine kindjes, hartstikke afgelegen, super slechte wegen, 4*4 nodig, geen stroom etc. Hij snapt er helemaal niets van en vind dit echt geen plek voor kleine kids. We schrikken er een beetje van, ook omdat we beide een beetje op zien tegen baviaanskloof. We houden echt wel van avontuur en back to basic maar hadden al wel gelezen dat er echt helemaal niets te doen is, vooral mooie wandeltochten maar goed het is 36 graden, niet echt wandelweer met zo'n kleine uk. We besluiten om eerst een kopje koffie te gaan drinken en even nog via WiFi wat extra info te vinden. Na wat zoeken blijkt dat de bergpas die we moeten nemen niet open is ivm vallende stenen en we ook nog 2,5 uur om moeten rijden. Ties geeft aan hier echt helemaal geen zin in te hebben en het eigenlijk heel leuk vind in Knysna. We bellen de organisatie en geven aan dat we in Knysna willen blijven en baviaanskloof annuleren. Na een uurtje is het geregeld en zijn we beide happy met de keuze. Die dag doen we helemaal niets, vooral veel terras hangen en zwemmen. 'S avonds gaan we naar de beste vistent van Knysna, mmmmmm overheerlijk. Super super vers. Hidde en Ties smullen van de witvis en Lotte eet een hele pan mosselen alleen op. Zalig. De volgende dag pakken we de auto in na het ontbijt en rijden we richting buffelobay. We spelen lekker op t strand en genieten van het mooie weer, heerlijk zo, echt vakantie gevoel. Op de terugweg stoppen we bij een oud station dat is omgebouwd tot restaurant en B&B. Hele leuke plek, vooral voor Hidde. Daarna weer richting Knysna, Hidde slapen en wij t terras op. 'S avonds een tapas maaltijd bij een leuke tent op Thesen Island met een grote speeltuin aan het terras, hoe relaxt voor al die papa's en mama's. Vrijdag was een dag waar we ontzettend naar uitkeken, lekker richting Addo, op safari. Na een ritje van 3 uurtjes komen we aan bij onze prachtige lodge, Addo African Home. Oh oh oh wat gaan we hier genieten. Na een rondleiding pakken we de auto om buiten de deur te lunchen en daarna richting Addo national park. We zien olifanten, zebra's en zwijntjes aka Pumba. Prachtig park om met de auto rond te tuffen. We hebben uiteindelijk besloten om alleen Addo te doen omdat dit een park is waar je zelf met de auto mag rijden. Andere private game lodges (waarvan we er een in optie hadden staan) nemen Hidde niet mee in de auto. Hij kan dan daar blijven bij de oppas service maar dat vonden we allebei geen goed idee. Als Hidde straks wat ouder is nemen we hem mee naar Tanzania. Dus Addo it is. De avond eten we in ons restaurant wat van een Franse chef is die in veel Michelin sterren tenten heeft gewerkt. En dat is ook wel te proeven, het eten is overheerlijk. Zelfs Hidde kan er niet genoeg van krijgen en eet bij ons beide de helft op. Toetje is ook echt om te smullen. Vandaag, zaterdag, vertrokken we na ons ontbijt met een picknickmand vol met lekkers richting Addo, op zoek naar de dieren. We hebben er ontzettend veel gezien maar helaas geen leeuwen. Die hadden we wel heeeel graag willen zien. Het is een erg mooi park en leuk dat je zelf mag rijden maar we merken dat we wel ontzettend verwend zijn door al het moois wat we in Tanzania hebben gezien. Dat was voor ons meer het echte en pure Afrika, het land van de dieren. Maar ondanks dat vond Hidde het allemaal erg interessant en elke keer als hij een dier zag was hij helemaal hyper en gelukkig. En dat doet ons veel meer dan al die dieren bij elkaar. Vanavond wederom lekker gegeten en hoe toevallig, echte Ravensteinse in onze lodge. Wat een kleine wereld. Zo grappig. Morgen vertrekken we naar Tsitsikamma National Park waar we onwijs veel zin in hebben. Lekker terug naar de kust. Tot snel, liefs Ties, Lotte en Hidde